董总与教总重申承认统考不影响马来文地位 呼吁政府务实、专业和理性处理问题

董总与教总联合文告
2018年7月11日


针对一些政党和团体,攻击政府承认华文独中统考文凭将影响马来文作为官方语言及国语的地位及不利国民团结,董总与教总特此发表文告。

  1. 董总与教总认为随着我国实现建国以来的政党轮替的局面,新政府应向国人展现告别国阵旧政治,为国家开创政治新局的格局和决心。对一些纠缠国人的教育沉疴痼疾课题,应采新思维、新格局的视野重新检讨和评估。董总与教总认为在处理华文独中统考文凭事情上,希盟政府应回归教育及学术的本质,以务实、专业和理性的手法处理和解决。

  2. 董总与教总表明,对于外界指责统考课程是从台湾搬过来的,不符合国情,这样的指责是误导且不符合事实的。统考课程是根据我国教育部的国家教育课程标准的方针下所拟定,各科目是以教育部所颁布的学科课程标准为蓝本,再参照国际中等教育原则编纂而成。譬如统考历史课程,本地史的部份就占了57.36%,独中生所学习的历史内容超过一半为本土内容,其余的42.64%则为世界史。

  3. 董总与教总重申向来尊重马来文作为国文和官方语文的地位。一直以来,全国各华文独中皆将马来文列入全校必修科目,以能够培养三语人材为傲,各校更设立马来文学会,以鼓励学生更好地掌握马来文。数十年来,董总更和国家语文出版局合作举办全国独中生国语论坛比赛,更有独中生报名参加由国家语文出版局所举办的合唱比赛和征文比赛,并成功获奖。更重要的是,对于政府承认华文独中统考文凭,作为申请入读本地国立大学一事,董总与教总愿意接受以大马教育文凭考试马来文科优等作为附带条件,这已充分说明政府承认统考文凭,完全不会影响马来文作为国文和官方语文的地位。

  4. 董总与教总强调,承认华文独中统考文凭是一项教育课题,应该让教育回归教育,从学术层面处理,董总与教总劝请各方面不应加以政治化,蓄意操弄情绪。

  5. 我国华文教育运动和华文独中,向来都提倡促进国民的团结、和谐与相互尊重。华文独中是国家教育体制内的其中一种学校,长期以来为国家培养人才。因此,有关方面实不应继续排斥或边缘化华文独中。事实上,我国是一个拥有多元民族、多元文化、多种语文、多种源流学校和多种宗教信仰的国家,这些多元社会特质是国家的资产和优势。我国的繁荣富强、团结和谐与文明进步,是需要全民的贡献,让来自各种语文、文化、宗教和教育背景的全体各族人民参与建设,发挥所长,为国家感到自豪,活得有尊严和归属感。

Kenyataan Bersama Dong Zong Dan Jiao Zong
13-7-2018

Dakwaan sesetengah pihak bahawa pengiktirafan Sijil Peperiksaan Bersepadu (UEC) sebagai syarat kemasukan ke institusi pengajian tinggi awam (IPTA) akan menjejaskan perpaduan dan kedudukan bahasa kebangsaan adalah tidak benar. Dakwaan ini harus diperbetulkan supaya tidak memberi tafsiran yang salah kepada orang ramai, maka  Persekutuan Persatuan-Persatuan Lembaga Pengurus Sekolah Cina Malaysia(Dong Zong)dan Gabungan Persatuan Guru-Guru Sekolah Cina Malaysia (Jiao Zong) mengeluarkan kenyataan bersama ini untuk menjelaskan isu pengiktirafan UEC.

1.    Pilihan Raya Umum Ke-14 berkesudahan dengan rakyat memilih Pakatan Harapan untuk menggantikan Barisan Nasional sebagai Kerajaan Persekutuan yang baru. Maka, Kerajaan Pakatan Harapan seharusnya menunjukkan kesungguhan dan keazaman untuk mewujudkan situasi politik yang baru untuk negara kita  dengan menolak  pemikiran politik sempit yang diamalkan oleh kerajaan Barisan Nasional selama ini. Maka,  pelbagai masalah pendidikan yang  telah membelenggui rakyat kita sekian lama ini, harus ditinjau dan dikaji semula dengan pemikiran dan persepsi yang baru. Lantaran itu, kami berpendapat bahawa kerajaan Pakatan Harapan seharusnya melihat isu pengiktirafan UEC dari segi pendidikan dan berasaskan pencapaian akademik, supaya isu  ini diselesaikan secara pragmatik, profesional dan rasional.

2.    Berkenaan dengan  dakwaan sesetengah pihak bahawa sukatan pelajaran UEC diambil dari Taiwan, ingin kami menyatakan secara jelas bahawa dakwaan ini adalah tidak benar. Pada halnya, sukatan pelajaran UEC mematuhi dan selaras dengan sukatan pelajaran kebangsaan,  setiap mata pelajaran UEC ditulis mengikut standard kurikulum dan garis panduan yang ditetapkan oleh Kementerian Pendidikan Malaysia dan juga merujuk kepada standard pendidikan peringkat  menengah antarabangsa. Sebagai contoh, mata pelajaran Sejarah  UEC mengandungi 57.36 % sejarah Malaysia dan 42.64 % sejarah dunia, ini bermakna lebih daripada separuh isi kandungan mata pelajaran Sejarah yang dipelajari oleh  pelajar-pelajar UEC ialah sejarah Malaysia.

3.    Kami sememangnya menghormati kedudukan Bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan dan bahasa rasmi selama ini. Pada halnya, Bahasa Melayu bukan sahaja merupakan mata pelajaran wajib bagi semua pelajar UEC, bahkan semua Sekolah Menengah Persendirian Cina (SMPC) turut menubuhkan  Kelab Bahasa Melayu untuk menggalakkan pembelajaran dan penguasaan Bahasa Melayu di kalangan pelajar. Di samping itu, kami juga bekerjasama dengan Dewan Bahasa dan Pustaka untuk menganjurkan  Pertandingan Forum Pelajar yang khas untuk penyertaan pelajar-pelajar UEC sejak tahun 90-an dengan tujuan memupuk rasa cinta akan bahasa Melayu. Selain itu, pelajar-pelajar UEC juga mengambil bahagian dalam Pertandingan Koir dan Pertandingan Esei anjuran Dewan Bahasa dan Pustaka. Kesemua ini merupakan usaha kami yang tidak berhenti-henti untuk memperkasakan  pembelajaran Bahasa Melayu di SMPC. Lebih penting lagi, kami menerima keputusan Kerajaan Pakatan Harapan bahawa pengiktirafan  sijil UEC sebagai syarat am kelayakan untuk memasuki institusi-institusi pengajian tinggi awam (IPTA) harus dengan syarat wajib memiliki kepujian dalam mata pelajaran Bahasa Melayu di peringkat SPM. Maka, adalah jelas bahawa pengiktirafan UEC sememangnya tidak menjejaskan status Bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan dan bahasa rasmi.     

4.    Kami berpendapat bahawa pengiktirafan UEC merupakan isu pendidikan, maka  perkara ini haruslah ditinjau dari sudut pendidikan dan akademik, tetapi  bukan mempolitikkan isu ini.
      
5.    Selama ini, pendidikan bahasa Cina dan Sekolah Menengah Persendirian Cina menitikberatkan semangat perpaduan rakyat, serta mengukuhkan keharmonian dan persefahaman kaum. Sekolah Menengah Persendirian Cina merupakan salah satu aliran sekolah di bawah sistem pendidikan negara dan melahirkan modal insan yang menyumbang kepada pembinaan negara. Maka, kerajaan tidak harus mengetepikan pembangunan Sekolah Menengah Persendirian Cina. Malaysia merupakan sebuah negara majmuk yang berbilang kaum dengan pelbagai aliran pendidikan, bahasa, agama dan budaya, ciri-ciri ini merupakan aset penting dan kelebihan negara kita. Kemakmuran, perpaduan, keharmonian dan kemajuan negara memerlukan sumbangan daripada semua lapisan masyarakat, supaya semua rakyat tanpa mengira kaum, budaya, bahasa dan agama bersama-sama menyertai pembinaan negara dan berasa bangga terhadap Malaysia.  


Joint Statement by Dong Zong and Jiao Zong
July 13, 2018

Dong Zong and Jiao Zong reiterate that Recognition of Unified Examination Certificate will not affect the status of Bahasa Malaysia
We urge the Government to handle this issue in a pragmatic, professional and rational manner

Dong Zong and Jiao Zong are issuing this statement in response to comments by certain political parties and organisations that recognising the Unified Examination Certificate (UEC) will erode the status of Bahasa Malaysia as the national language as well as the official language of Malaysia and compromise national unity.

1. It is the opinion of Dong Zong and Jiao Zong that the new Government should demonstrate its determination to shed the old political dogma of Barisan Nasional and develop a new state of affairs, in light of the change of government since the formation of Malaysia. It should employ new way of thinking and new point of view when reviewing and reevaluating some of the longstanding, prickly educational issues that have bothered Malaysians. The Pakatan Harapan government should return to the essentials of education and academics, and handle the issues in a pragmatic, professional and rational manner.

2. Dong Zong and Jiao Zong wish to refute the claims that the UEC syllabus was imported from Taiwan and thus not in accordance with the context of Malaysia. Such accusation is misleading and inaccurate. The UEC syllabus was drafted based on the national education curriculum standards of the Ministry of Education, Malaysia. All subjects were developed with reference to the curriculum standards issued by the Ministry of Education and international general principles of the secondary education. As an example, for the History subject, the content of national history is 57.36% while the world history is 42.64%. Hence, the national history constitutes more than half of the History syllabus.


3. Dong Zong and Jiao Zong wish to reiterate that they have always accorded respect to Bahasa Malaysia as the national and official language. Bahasa Malaysia is a compulsory subject in all Chinese independent secondary schools, which pride themselves on producing trilingual talents. All schools also have Bahasa Malaysia Society to encourage students to have a stronger command of the Malay language. For decades, Dong Zong has been organising Bahasa Malaysia forums and competitions with Dewan Bahasa and Pustaka for students of Chinese independent secondary schools nationwide. Some of the students even participated and won, in the choir and writing competitions held by Dewan Bahasa and Pustaka. More importantly, Dong Zong and Jiao Zong are agreeable to the criterion of a credit in the Bahasa Malaysia paper in SPM as a requirement for the Government to recognise UEC and to allow Chinese independent secondary school leavers to enroll into local universities. All these show that the status of Bahasa Malaysia as the national and official language will not be jeopardised at all should UEC be recognised by the Government.

4. Dong Zong and Jiao Zong wish to stress that recognising UEC is an educational issue and therefore, should be handled from an academic point of view. Dong Zong and Jiao Zong urge all parties not to politicise the issue and manipulate people’s emotions intentionally.

5. The Chinese education and Chinese independent schools in Malaysia have always been promoting national unity, harmony and mutual respect. As a part of the national education system, the Chinese independent secondary schools have been nurturing talents for the country for so long. Therefore, the relevant parties should stop sidelining or discriminating against Chinese independent secondary schools. In reality, Malaysia is a multi-ethnic, multi-cultural and multi-religious country with a multi-stream school system. These unique features are Malaysia’s wealth and strength. The contribution of all citizens is needed to achieve prosperity, unity, harmony and progress. All Malaysians – regardless of their mother tongue and their cultural, religious and educational background – should be allowed to participate in the country’s development and contribute to the country. All should be able to live with dignity and a sense of belonging.