华团联席会议——反对在小学马来文科增设爪夷字书法 董总主席陈大锦发言稿

华团联席会议——反对在小学马来文科增设爪夷字书法
董总主席陈大锦发言稿

日期:2019年8月5日(星期一)
时间:上午10时30分
地点:董总A401会议室

教总主席拿督王超群,
各位华团与印裔团体代表,
大家上午好。


  1. 由于教育部将于2020年在小学马来文科增设爪夷字书法艺术(Seni Khat)单元,因此董总和教总决定召集各大教育组织,共商对策。教育部也于上周五发表声明将俯顺民意,修订相关部分,这也使此次会议讨论更为重要。

  2. 我国是一个多元族群、文化、宗教和语文的国家,多元文化也是我国重要的社会资产。我们认同学生应接触各族文化,培养其多元文化的能力。然而,对于教育部要在国民型小学的国文课程中,增设学习爪夷字书法艺术的做法,董总深表疑虑,因为这势必将增加学生学习于教师教学的压力,无助于马来文的学习。

  3. 我们认为,教育部须吸取此次经验,在推动任何教育改革之时,公开征询教育团体的意见,鼓励公民参与。

  4. 最后,倘若教育部要在学校推行跨族群与文化交流,理应制定多元文化教育政策,方能制度化与持续性推展。其中,可于课程和活动中融入多元文化的价值,提倡尊重与包容的价值,这才是增进各族了解与关怀的务实做法。


谢谢!


Mesyuarat Bersama Antara Pertubuhan-pertubuhan Pendidikan
Bantahan Penambahan Seni Khat Tulisan Jawi Dalam Mata Pelajaran Bahasa Melayu Di Sekolah Jenis Kebangsaan

Tarikh: 5 Ogos 2019 (Isnin)
Masa: 10:30 AM
Tempat: Bilik Persidangan A401, Dong Zong

Terima kasih saudara Pengerusi Majlis.


Salam sejahtera dan selamat pagi kepada

Pengerusi Gabungan Persatuan Guru-Guru Sekolah Cina Malaysia (Dong Zong), Dato Ong Chiow Chuen,
Dan para wakil persatuan-persatuan,

 

  1. Oleh sebab Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) akan melaksanakan tambahan elemen Seni Khat dalam mata pelajaran Bahasa Melayu pada tahun 2020, Persekutuan Persatuan-Persatuan Lembaga Pengurus Sekolah Cina Malaysia(Dong Zong)dan Gabungan Persatuan Guru-Guru Sekolah Cina Malaysia (Jiao Zong) membuat keputusan untuk mengadakan mesyuarat bersama dengan pertubuhan-pertubuhan pendidikan bagi membincangkan jalan penyelesaiannya. Tambahan pula, menurut Kenyataan KPM Jumaat lalu yang menegaskan KPM mengambil maklum respon rakyat terhadap isu pengenalan tulisan khat dan akan membuat penyemakan. Maka, mesyuarat hari ini amatlah penting.

  2. Malaysia merupakan sebuah negara majmuk yang berbilang kaum, budaya, agama dan bahasa. Kepelbagaian budaya juga merupakan aset yang penting dalam masyarakat Malaysia. Kami tidak menafikan bahawa pelajar-pelajar sewajarnya digalakkan menghayati unsur-unsur kepelbagaian budaya pelbagai etnik. Walau bagaimana pun, Dong Zong berpendapat bahawa Kementerian Pendidikan seharusnya mengambil pendapat dari pihak pemegang kepentingan dan lebih berilmiah sebelum memperkenalkan Seni Khat sebagai salah satu elemen dalam mata pelajaran Bahasa Melayu di SJKC dan SJKT. Ini adalah kerana ia akan membebankan pengajaran guru dan pembelajaran murid; dan juga tidak membantu dalam peningkatan tahap penguasaan dan pengetahuan Bahasa Melayu.

  3. Dong Zong berpendapat bahawa KPM seharusnya mengambil kira pandangan rakyat semasa perlaksanaan dasar-dasar baru dan patut memberi kenyataan yang jelas dan padu mengenai Seni Khat adalah sekadar “diperkenalkan” kepada pelajar dan bukan “dipelajari”. Malahan, KPM juga menyemak semula Dokumen Standard Kurikulum dan Pentaksiran (DSKP) yang menekankan pengenalan tulisan khat adalah bagi memupuk gaya penulisan indah Seni Bahasa dan pelajar tidak dinilai di dalam peperiksaan supaya pendekatan ini dapat menghapuskan keraguan masyarakat

  4. Jika Kementerian Pendidikan ingin mengeratkan interaksi antara kaum dan budaya di sekolah , kami bercadang pihak Kementerian Pendidikan untuk memasuki unsur-unsur kepelbagaian budaya ke dalam kurikulum dan kegiatan sekolah, seperti silang budaya yang dianjurkan bersama oleh Dong Zong dan Ikram Musleh. Ini barulah cara yang betul.

Sekian, Terima Kasih.

Tags: