董总与教总联合文告:吁新财案列出拨款细节 加强拨款机制和透明度

董总与教总联合文告
2023年9月26日

吁新财案列出拨款细节
加强拨款机制和透明度

 

2024年国家财政预算案即将于今年10月13日公布。董教总吁请联邦政府需有长远的教育拨款规划,确保各类学校享有公平合理的财政待遇,详列各类学校拨款分配,制度化和透明化地处理拨款,展现良好施政。

首先,财案应对政府学校和政府资助学校一视同仁,给予同等待遇,公平合理分配拨款,包括设立三项拨款,即学校提升和维修拨款、学校扩建和重建拨款、学校增建和迁建拨款,以公开让全部的政府学校和政府资助学校,根据实际需求向教育部提呈学校项目和拨款的申请。为此,我们促请政府成立一个由教育部与民间团体组成的委员会,以讨论和完善学校拨款机制及进行相关监督工作。该机制应涵盖项目和拨款的申请、发放、使用、呈报、稽查层面,以及需发给学校的相关通令、指南和程序等管理文件。

我们也要求政府清楚列出各类学校的拨款细节,接受社会各界监督。过去曾发生华小的实际发放款额与预算拨款总额不符的情况。我们认为,政府公布拨款细节将有助于确保拨款有效到位,倘若无法准时发放,也应明确交代缘由和补救措施。政府应设立独立的教育监察委员会,加强监督教育部的运作,贯彻良好施政。

政府在2023年财政预算案拨款9亿令吉,作为包括国小、华小和淡小等学校的维修用途。今年6月,首相兼财长安华公布14亿令吉的学校厕所维修拨款。教育部长于7月宣布向全国学校发放每校7万令吉拨款,以维修和提升厕所设备,而该部9月文告指该拨款只给予政府学校,再次暴露出政府忽视政府资助学校的需求。这笔厕所维修和提升拨款是否来自2023年财案的552亿令吉教育部拨款,或是额外拨款?全国各校厕所设备现况不一,政府是否强制学校使用这笔拨款?这都亟待教育部 一 一 说明。

我们认为,政府也应通过图表形式,明确列出各项教育拨款,以让人民一目了然,避免混淆。

在2024年财政预算案公布之前,我们期待政府及时回应上述疑问,也期待政府持续倾听各方意见,制定符合时代需求的教育政策,提升我国教育水平和国际竞争力。

 


Kenyataan Dong Zong dan Jiao Zong
26 September 2023

Belanjawan Baharu Harus Senaraikan Butiran Peruntukan
Menambah Baik Mekanisme dan Ketelusan Peruntukan

 

Belanjawan Persekutuan 2024 akan diumumkan pada 13 Oktober tahun ini. Persekutuan Persatuan-Persatuan Lembaga Pengurus Sekolah Cina Malaysia (Dong Zong) dan Gabungan Persatuan Guru-Guru Sekolah Cina Malaysia (Jiao Zong) menyeru kerajaan persekutuan mengadakan perancangan jangka panjang dalam aspek peruntukan pendidikan, memastikan semua jenis sekolah menikmati layanan kewangan yang adil dan munasabah, menyenaraikan butiran pengagihan peruntukan bagi setiap jenis sekolah, mengendalikan urusan peruntukan pendidikan secara “institutionalized” dan telus, dan mempamerkan tadbir urus yang baik.

Pertama sekali, belanjawan haruslah melayan sekolah kerajaan dan sekolah bantuan kerajaan secara sama rata dan memperuntukkan dana secara adil dan munasabah. Ini termasuklah mengadakan tiga jenis peruntukan, iaitu peruntukan penaiktarafan dan penyelenggaraan sekolah, peruntukan pembinaan bangunan tambahan dan bangunan gantian sekolah, serta peruntukan pembinaan sekolah baharu dan sekolah yang berpindah. Peruntukan-peruntukan tersebut harus terbuka kepada permohonan projek dan peruntukan daripada semua sekolah kerajaan dan sekolah bantuan kerajaan berdasarkan keperluan sebenar mereka. Sehubungan itu, kami menyeru kerajaan menubuhkan satu jawatankuasa yang terdiri daripada kementerian pendidikan dan pertubuhan-pertubuhan masyarakat untuk membincangkan dan menambah baik mekanisme peruntukan dana sekolah dan menjalankan kerja-kerja pemantauan yang berkaitan. Mekanisme tersebut harus meliputi aspek permohonan, penyaluran, penggunaan, pelaporan dan pengauditan projek dan peruntukan sekolah, serta dokumen pengurusan seperti pekeliling, garis panduan dan prosedur yang perlu dikeluarkan kepada sekolah.

Kami juga meminta kerajaan menyenaraikan dengan jelas butiran peruntukan setiap jenis sekolah untuk pemantauan oleh semua lapisan masyarakat. Pada masa lalu, berlakunya keadaan di mana jumlah sebenar dana yang diterima oleh Sekolah Jenis Kebangsaan Cina tidak sepadan dengan jumlah peruntukannya di dalam belanjawan. Kami berpendapat, pengumuman butiran peruntukan sekolah oleh kerajaan akan membantu memastikan peruntukan dapat diterima oleh sekolah secara berkesan. Sekiranya peruntukan tidak dapat disalurkan mengikut jadual, maka sebab-sebab dan langkah-langkah pemulihan haruslah diterangkan dengan jelas. Kerajaan harus menubuhkan Ombudsman Pendidikan yang bebas untuk memperkasakan pemantauan terhadap operasi kementerian pendidikan dan melaksanakan tadbir urus yang baik.

Belanjawan 2023 memperuntukkan RM900 juta untuk penyelenggaraan sekolah termasuk Sekolah Kebangsaan, Sekolah Jenis Kebangsaan Cina dan Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil. Pada Jun 2023, perdana menteri dan menteri kewangan YAB Datuk Seri Anwar Ibrahim mengumumkan peruntukan sebanyak RM1.4 bilion untuk membaik pulih kemudahan tandas sekolah. Pada Julai pula, menteri pendidikan mengumumkan penyaluran RM70 ribu setiap sekolah untuk semua sekolah di seluruh negara, tetapi kenyataan media kementerian pendidikan pada Ogos pula menyatakan peruntukan tersebut hanya untuk sekolah kerajaan sahaja. Ini sekali lagi menunjukkan kerajaan mengabaikan keperluan sekolah bantuan kerajaan. Adakah peruntukan membaik pulih tandas sekolah datang daripada peruntukan RM55.2 bilion yang diagihkan kepada kementerian pendidikan dalam Belanjawan 2023, ataupun merupakan satu peruntukan tambahan? Memandangkan keadaan kemudahan tandas di setiap sekolah adalah berbeza, adakah kerajaan menetapkan pihak sekolah wajib menggunakan peruntukan tersebut? Semua ini memerlukan penjelasan daripada kementerian pendidikan.

Kami berpendapat, kerajaan harus juga menggunakan carta dan jadual untuk menyenaraikan setiap jenis peruntukan pendidikan secara jelas agar rakyat dapat mudah memahaminya dan tidak terkeliru.

Kami berharap kerajaan dapat segera memberi maklum balas terhadap persoalan-persoalan tersebut sebelum mengumunkan Belanjawan 2024. Kami juga berharap kerajaan terus mendengar pandangan pelbagai pihak agar dapat mengadakan dasar pendidikan yang menepati keperluan zaman untuk meningkatkan tahap pendidikan dan daya saing negara kita.

 


Joint Statement Released by Dong Zong and Jiao Zong
September 26, 2023

Detailed Listings of Budget 2024 Expected—Enhancement of Appropriation Mechanism and Transparency

 

Budget 2024 will be published on this 13th of October. The federal government is urged to forward a long-term education appropriation planning in bid to ensure fair treatment towards all streams of schools. Dong Jiao Zong believes, detailed categorisation of appropriation in national Budget, including the systematisation and transparency of appropriation exhibits good governance.

First and foremost, Budget 2024 needs to be fair and reasonable in appropriation thus providing just treatment to all educational institutions and the establishment of three special appropriations, namely, school promotion and maintenance appropriation, school expansion and reconstruction appropriation as well as additional school construction and relocation appropriation. These appropriations need to be open for all national and government-aided schools nationwide to apply consistent with their individual needs. To this end, the government is urged to set up a committee formed by MOE members and private sectors to moot for a comprehensive school appropriation mechanism, let alone supervising its execution. It is proposed, the following items to be included in the mechanism: projects and appropriation application, release of appropriation, use of appropriation, submission of appropriation, inspection and audit of appropriation, not to mention the issuance of relevant general order, guidelines and procedure management documents.

Moreover, we also ask the government to itemise the appropriations in detail for public supervision to avoid incident like inconsistence between written release and genuine release in vernacular Chinese primary schools previously. We are convinced, detailed categorisation of appropriation can ensure the full sum to reach beneficiaries’ hand. In the circumstance where appropriation cannot be released on time, reasons and remedial measures need to be forwarded. Therefore, the government is recommended to form an individual education supervision committee to consolidate the inspection of education operation to evince good implementation.

RM900 million was appropriated for the purpose of school maintenance to national primary school as well as vernacular Chinese and Tamil schools among others in Budget 2023. This June, the Prime Minister cum Minister of Finance Anmar bin Ibrahim had pronounced RM1.4 billion for the same purpose. Indeed, the MOE had in July announced all schools nationwide would get a RM70,000 appropriation each for the purpose of washroom maintenance and promotion. Yet in its September statement, the MOE amended the announcement by stating that the appropriation was merely for national schools. This scenario again disclosed government-aided schools were neglected. We would therefore ask, did this washroom maintenance and promotion appropriation come from the RM55.2 billion released by Budget 2023, or elsewhere? Since the current condition of all washrooms around the country varies, is it compulsory for all schools to make use of this appropriation? The above questions are to be addressed by the MOE in succession.

Further, we highly recommend the government to make good use of figures and diagrams—in the presentation of Budget 2024—to itemise details of appropriation for a full understanding at one glance, so that unnecessary confusion can be decimated.

Prior to the release of Budget 2024, we look forward to receiving expedite response from the government; nonetheless, we are constantly expecting public voices to be heard for an up-to-date educational policy while anticipating the promotion of national education standard and international competitiveness.